«ΑΧΤΑΡΜΙΞ 3-ΌΛΑ ΕΔΩ ΠΛΗΓΩΝΟΝΤΑΙ» ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ Σ. ΜΑΤΖΙΡΗ

«Η Πατρίς κινδυνεύει»

«ΑΧΤΑΡΜΙΞ 3 – Ολα εδώ πληγώνονται» ΑΚΤΙΣ ΑΕΛΙΟΥ Θέατρο Αργώ

Ελευθεροτυπία, Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010

Της ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΜΑΤΖΙΡΗ

Μια από καιρό ληξιπρόθεσμη πρόθεση γνωριμίας με το «Ακτίς Αελίου», που καθυστερούσε λόγω απόστασης, υλοποιήθηκε πρόσφατα στο Θέατρο Αργώ του Μεταξουργείου, όπου η θεσσαλονικιώτικη ομάδα φιλοξενήθηκε για λίγες μέρες.

Είχε προηγηθεί η φήμη ενός νεανικού θεατρικού σχήματος, που δέκα χρόνια τώρα αντέχει, με αξιώσεις ποιότητας, τα ρίσκα ενός εναλλακτικού θεάτρου και δη εκτός των τειχών ασφαλείας της χοάνης θεατρικών πειραματισμών της πρωτεύουσας. Ισως είχε μερικώς δίκιο ο Θεσσαλονικιός Νικηφόρος Παπανδρέου στην πικρή διαπίστωσή του κάποτε «ό,τι είναι εκτός Αθήνας δεν υπάρχει». Ομως, η γεμάτη μικρή αίθουσα του Αργώ και η θερμή ανταπόκριση ενός νέου κοινού, εμφανώς εξοικειωμένου με τη θεατρική γλώσσα του «Ακτίς», υπεδείκνυε ότι πληροφορίες μπορεί να ταξιδεύουν και χωρίς τη μεσολάβηση των ΜΜΕ. Δεν ξέρω αν το «Αχταρμιξ 3», που ανακυκλώνεται σε διάφορες εκδοχές (1, 2, 3) από το 2008, συγκαταλέγεται στις καλύτερες δουλειές του θιάσου. Εντυπωσιακή είναι από το πρώτο λεπτό η αισθητική απελευθέρωση με την οποία οι πέντε ηθοποιοί βουτούν με οποιοδήποτε τρόπο σε οτιδήποτε μεταπλάθει τις ιδέες τους σε θέατρο. Τραγούδι, χορός, λόγος, περφόρμανς, «devised» πρακτικές, ανεπιτήδευτος εξιμπισιονισμός, trash κολάζ θεμάτων που διακτινίζονται, πάνω – κάτω, από το πολεμοχαρές 425 π.Χ. των αριστοφανικών «Αχαρνέων», τη μουσική διασκευή τους του 1977 από τον Διονύση Σαββόπουλο, μέχρι την τρέχουσα ελληνική πραγματικότητα, που συνιστά, μάλλον, και την ουσία του εγχειρήματος.

Το θέαμα ξεκινά σε ένα σκηνικό – σκουπιδότοπο (Μαρίνα Γκούμλα) με φόρα πολιτικής σάτιρας (κείμενα – σκηνοθεσία Θωμάς Βελισσάρης) και μια θαυμαστή ευχέρεια της πολύχρωμης νεανικής παρέας στο τραγούδι και στη χρήση διάφορων μουσικών οργάνων, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην απόδομηση θεατρικών συμβάσεων και πραγματικότητας.

Πολλές ειδολογικές γεύσεις, όπως τραχιά αποκριάτικα μουνάτα, σχόλια της συλλογικής μας κατρακύλας («αυτή η Πόλη ξυπνά μόνο όταν πεινάει», «ο κόσμος καίει πτώματα για να ζεσταθεί»), αλληγορίες ταξικού ή σκέτου χάους, με επίκεντρο έναν φαιδρό Δικαιόπολι σε μοβ οθωμανικές βράκες, παντομίμα, σλάπστικ, ροκ αυτοσχεδιασμοί, ηπειρώτικα πολυφωνικά, προτάσσουν ένα θέατρο ζωντανό, λοξό, προφανώς αστείο, που, ώς ένα βαθμό, επικυρώνει τα προγνωστικά ταλέντου, ευφυΐας και τόλμης του «Ακτίς». Τα παιδία παίζει και παίζει καλά.

Ωστόσο, το νήμα της συνοχής χάνεται καθ’ οδόν μέσα στη δίνη ενός κεντρομόλου ενθουσιασμού και της ζέσης να ειπωθούν όλα, έστω σε μια κορακίστικη δική τους διάλεκτο και μια εκκωφαντική φασαρία που παραπέμπει σε παιδικό πάρτυ. Η ομάδα είναι τόσο απορροφημένη με το σαμποτάρισμα του τετριμμένου και με το παιχ νίδι της, που χάνει από τα μάτια ευγενείς στόχους, όπως το ξεμασκάρεμα της πολιτικής μας ξεφτίλας, για το οποίο μας προετοίμαζαν ο τίτλος και η έναρξη της βραδιάς. Με ποια πραγματικότητα καλούμαστε να συνδιαλαγούμε, με ποιο παρόν;

Είναι γεγονός ότι πολύ δύσκολη μοιάζει σήμερα η δημιουργία ενός σύγχρονου θεάτρου που να ανταποκρίνεται στο πολυσχιδές και την ασάφεια των νέων πραγματικοτήτων και να περιγράφει τους ανοιχτούς νοηματικούς ορίζοντες των καιρών μέσα από παραστάσιμες ιστορίες. Κυρίως, είναι δύσκολο για το θέατρο να συντονιστεί με τη σύγχρονη αντίληψη προβλημάτων και με κρίσιμα βιώματα, μέσα από κάπως σταθερές αφηγηματικές φόρμες. Τα παλιά πρότυπα δεν ισχύουν πια, ενώ κάθε νέο θεατρικό σχήμα χτίζει τη δική του μικρή εκκλησία, ακροβατώντας ανάμεσα σε αυθεντικότητα και ναρκισσευόμενη μοντερνικότητα…

Μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Μωυσιάδης. Παίζουν: Θεανώ Αμοιρίδου, Θωμάς Βελισσάρης, Δέσποινα Καλπενίδου, Γιάννης Μόμτσιος, Γρηγόρης Παπαδόπουλος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: