«Ο ΦΙΑΚΑΣ», «ΣΥΜΠΕΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΤΑ ΤΙΡΑΝΑ» ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΒΕΡΗΣ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Hμερομηνία δημοσίευσης: 28-11-10

Παρηγορητές της δυσθυμίας μας

Από την παλιά κωμωδία στη σύγχρονη φάρσα, με βατήρα την απατεωνιά μας

Του Γιαννη Bαρβερη

Δημοσθένης Κ. Μισιτζής
Ο Φιάκας
σκην.: Πάνος Σκουρολιάκος
Θέατρο: Μέλι

Μιχ. Ρέππας – Θαν. Παπαθανασίου
Συμπέθεροι απ’ τα Τίρανα
σκην.: των συγγραφέων
Θέατρο: Λαμπέτη

«Φέρε τον ταμπουρά με τ’ ασημένια τέλια
και γιόμισε την κούπα με κρασί
κι ας γίνουν οι καημοί σου απόψε γέλια
φτωχή καρδιά μου, εσύ…»
ΚΛΑΥΔΙΟΣ ΜΑΡΚΙΝΑΣ
«Ποιήματα», 1958

Παρατηρώ πως η τηλεόραση, στους δύσθυμους καιρούς μας, αποφεύγει την επαναπροβολή ελληνικών δραματικών ταινιών, παρηγορώντας μας με θεοποιημένες φαρσοκωμωδίες. Σ’ αυτήν την ανάγκη του «θλιμμένου» κοινού θα ανταποκριθούμε σήμερα.

«Ο Φιάκας»

Ο «Φιάκας» (απατεώνας), το διαχρονικό πρόσωπο του Ελληνα αγύρτη, γράφτηκε το 1870 από τον Σαμιώτη δημοδιδάσκαλο Δημοσθένη Κ. Μισιτζή. Αδέκαρος εραστής της φιγούρας, ο ήρωας περιέγραψε ταυτόχρονα την κωνσταντινουπολίτικη εικόνα και τα ήθη του καιρού και διασκέδασε έκτοτε, σε αναρίθμητα θερινά μπουλούκια, το ελληνικό κοινό. Χαρακτήρας ομόζυγος εκείνων του Χουρμούζη, του Καπετανάκη ή του Γουζέλη, «πρωτοαναστήθηκε» σε λαϊκό φορμαλισμό από τον Ευαγγελάτο το ’81, με τους Τάσο Υφάντη, Μιχάλη Μητρούση, Λήδα Τασοπούλου και Ρίκα Σηφάκη.

Σήμερα, η γαλλική του προέλευση, αλλά και ο ανατολίτικος ρυθμός (κάπως αργός στο β΄μέρος), η χιουμοριστική ημικαθαρεύουσα, η ρέουσα πλοκή και η ζωντάνια των χαρακτήρων αναδείχθηκαν από την παράσταση του Πάνου Σκουρολιάκου, παλιού μαθητή του Αμφιθεάτρου.

Το όλον στοιχήθηκε γύρω από «νοσταλγικές» του δεδομένου παρελθόντος μουσικές και τραγούδια (Γ. Τσιαμούλης), άριστα εκτελεσμένα -καλύτερα να’ ταν λιγότερα- από το τριμελές ζωντανό σύνολο «Πριντσιπέσσες» (ας μας έσκαγαν όμως λίγα χαμόγελα). Η όψη της Δ. Βολίδη ηθελημένα άχρονη αλλά με φόντο την Πόλη. Ψυχή του εγχειρήματος ο εκ κομέντια υπηρέτης του Σκουρολιάκου, γεμάτος κέφι, πονηριά μαζί με αφέλεια, ευφάνταστη κλοουνερί και απολαυστική εντοπιότητα. Καλώς διέκρινα προ καιρού την Τζένη Διαγούπη (η ερωτοχτυπημένη κόρη). Γκροτέσκα, χορευτική, φαιδρογόνος, οργάνωσε εκλεκτά την ανοηταίνουσα κόρη. Ακριβοζυγισμένη στην κάθε κωμική αντίδρασή της και τέλεια πολίτισσα η θεία της αβίαστης Πην. Πιτσούλη. Ο Γ. Χριστοδούλου έκανε ό, τι μπόρεσε για τον Φιάκα. Κλείστηκε, τέλος, το μάτι στο (πολύ) μέσο κοινό με την «προσκλητική» εξωσκηνική γραφικότητα της Τιτ. Σαριγκούλη (Καζαμίας, δανειστής του Φιάκα). Πολύ ευφρόσυνα, έργο και παράσταση.

Φαρσαλμπάνιαν

Κόρη εύπορων επαρχιωτών φέρνει εκ Λονδίνου Αλβανό για σύζυγο, μαζί με τους «πρωτόγονους» γονείς του. Με ανεμοδείκτη στραμμένο στην υπερβολή και στην μπαλαφάρα, στοιχεία δραστικά για το στρεβλωμένο τηλεοπτικό κοινό, οι πράγματι χαριτολόγοι και ευφυείς Ρέππας και Παπαθανασίου έγραψαν και σκηνοθέτησαν κατά τις δικές τους κειμενικές και αισθητικές απαιτήσεις, πάντως ζωντανά και καταιγιστικά, το για τρίτη χρονιά θριαμβεύον «Συμπέθεροι απ’ τα Τίρανα». Βασισμένοι στην -ακόμη και σήμερα- εμμένουσα προτίμηση αντιαλβανικής αντίληψης των Ελλήνων, περνούν οι συγγραφείς με ευρηματική πλοκή στις ακραίες συνέπειες των δύο εθνικών συναντήσεων, ώστε να παραχθεί το κωμικό αποτέλεσμα και να καυτηριαστεί με πολλές ανατροπές η επαρχιακή μικροαπατεωνία μας και η, κοινωνικοοικονομική μας καταδολίευση. Κεφάτα φορτισμένοι και έμπειροι στο ύφος ηθοποιοί (οι πιο συγκρατημένοι Χρ.  Χατζηπαναγιώτης και Δ.  Μαυρόπουλος, καθώς και οι πιο «ελευθέριες» Βίκυ Σταυροπούλου, Τζόις Ευείδη και η υποσχόμενη νέα Νίκη Λάμη) υπηρέτησαν το φαρσικά διασκεδαστικό, ιδίως με τις ατάκες του, θέαμα, που βρήκε την αρμόδια όψη στην κατάλληλη εδώ εικαστική καρακιτσαρία από τον Αντ. Δαγκλίδη (σκηνικά) και την Εβ. Σιούπη (κοστούμια). Βγαίνοντας, ο κόσμος έχει ξεσκάσει – ασφαλώς χωρίς πολλή αναρώτηση για το τι είδε.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: