«REUNION»,»Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΜΑΝΤΑΜ ΑΝΙΕΣ»,»ΕΥΘΥΜΕΣ ΚΥΡΑΔΕΣ ΤΟΥ ΟΥΙΝΔΣΟΡ» ΤΟΥ ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΠΟΛΕΝΑΚΗ

ΑΥΓΗ

Ημερομηνία δημοσίευσης: 28/11/2010 του Λέανδρου Πολενάκη

Ποικίλο φάσμα

«REUNION» ΣΤΟ «ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟΥ»

Ο Ντέιβιντ Μάμετ είναι ένας σύγχρονος Αμερικανός συγγραφέας με παραπλανητικά ρεαλιστική γραφή, που τα έργα του δεν περιορίζονται να αφηγηθούν μια ιστορία που συμβαίνει, αλλά χτίζουν μια ιστορία που μπορεί να συμβεί. Ξεκινώντας από ένα τυχαίο γεγονός ανασυρμένο μέσα από το χάος των άπειρων δυνητικά συμβάντων, υφαίνει γύρω από αυτό μια γλώσσα για να το παγιδεύσει, να το αποσπάσει από την αταξία, να το εντάξει σε ένα θεατρικό γίγνεσθαι και να το συντάξει εν χρόνω. Κατασκευάζει έτσι με φθηνά υλικά ένα δίχτυ πυκνής πλοκής με «μάτια» προορισμένα να συλλαμβάνουν μεγάλα θηράματα. Αυτό είναι το μυστικό της γραφής του Μάμετ, που συνδέει τα δύο άκρα του κομμένου νήματος της διασπασμένης ανθρώπινης επικοινωνίας. Πίσω από τη νατουραλιστική επιφάνεια των έργων του διακρίνουμε την ικανότητα της γλώσσας να πλάθει νέους μύθους καταργώντας τους παλιούς και να δημιουργεί μια δική της πραγματικότητα.

Στο μονόπρακτο του «Reunion» (H επανένωση), τοποθετημένο το 1973, τη χρονιά που αποσύρθηκαν τα αμερικανικά στρατεύματα από το Βιετνάμ, αποτυπώνεται η στιγμή όπου ένας πατέρας ξανασμίγει με την κόρη του που έχει εγκαταλείψει εδώ και είκοσι χρόνια. Πρόκειται για μία συνάντηση πρόσωπο με πρόσωπο και για μια αμφίπλευρη εξομολόγηση βάθους, όπου πέφτουν όλα τα προσωπεία, καταρρέουν όλες οι κοινωνικές συμβάσεις και τα δύο πρόσωπα του έργου, υπό το κράτος της δραματικής ιστορικής, τότε, διάψευσης του «αμερικάνικου όνειρου», έρχονται κοντά και κοιτούν ο ένας τον άλλο με αμοιβαία κατανόηση, συμπάθεια, ελπίδα.

Στο θέατρο «Τόπος Αλλού» δίνεται η παράσταση του «Reunion» σε καλή μετάφραση του Παναγιώτη Ευαγγελίδη (δραματουργός η Αρασέλη Λαιμού), σκηνοθετημένη από τον Γρηγόρη Ρέντη. Η σκηνοθεσία επιλέγει ένα ύφος λιτής «κινηματογραφικής» αφήγησης και ευθύγραμμης εκτύλιξης καρέ με καρέ του ασπρόμαυρου «στόρυ» του έργου, για να αναδείξει τους κρυμμένους θεατρικούς «εσωτερικούς» χώρους – χρόνους, φυσικούς ή ψυχικούς των ηρώων, που είναι μια φυλακή της οποίας καλούνται να σπάσουν τα τείχη… Το πετυχαίνουν… με τη συνδρομή της σκηνοθεσίας του Γρηγόρη Ρέντη, της σκηνογραφίας (Καλλιόπη Ανδρεάδη), των κοστουμιών (Αρασέλη Λαιμού), των ιδιαίτερα λειτουργικών φωτισμών (Σοφία Αδαμοπούλου). Οι δύο ισάξιοι ηθοποιοί της παράστασης, Γιάννης Κοκιασμένος (Μπέρνι) και Κάτια Γκουλιώνη (Κάρολ) τοποθετημένοι στρατηγικά από τη σκηνοθεσία με «αμηχανία» στον χώρο ενός μικροαστικού μίζερου διαμερίσματος και στον χρόνο ενός ραγισμένου ονείρου, αρχικά στοιχίζονται πίσω από τα αμερικάνικα, καθημερινά συνηθισμένα ονόματα – κελύφη τους, επιλεγμένα κι αυτά δήθεν τυχαία, για να τα ξεπεράσουν εν πορεία σκάβοντας την ύλη μέχρι να κατακτήσουν το «φυσικό» τους πρόσωπο.

«Η επιστροφή της Μαντάμ Ανιές» στο «Cabaret Voltaire»

Αφήνοντας προσωρινά τις θεατρικές σκηνές μεταφερόμαστε στον χώρο των μπαρ που φιλοξενούν παραστάσεις. Στο «Cabaret Voltaire» του Κεραμεικού η Μαίη Σεβαστοπούλου δίνει με την ομάδα της («Θεώρηση») τη συνέχεια του περσινού της έργου («Μαντάμ Ανιές») που έχει τον τίτλο «Η επιστροφή της Μαντάμ Ανιές» μας μεταφέρει σε αυτό… σε έναν οίκο ανοχής κάπου στο Μεταξουργείο, παραμονές της κήρυξης του πολέμου του ’40 για να παρακολουθήσουμε τη ζωή τεσσάρων «κοριτσιών»… που σίγουρα είναι διαφορετικά, συγχρόνως όμως δεν διαφέρουν πολύ από τα άλλα, τα «κανονικά». Σημαδεμένα από την ανελέητη ιστορία, με τους έρωτες και με τις απογοητεύσεις, με τις χαρές και με τις λύπες τους, είναι ένας ολόκληρος μικρόκοσμος που στήνει μπροστά στα μάτια μας η Μαίη Σεβαστοπούλου, χωρίς να χρυσώνει το χάπι του «αρχαιοτέρου». Πρόκειται για ένα «έργο εποχής» με γνήσια, αυθεντική νοσταλγία. Ένα έργο προεπιλεγμένα «μελό», που όμως μπορεί ακόμη και να αυτοσαρκάζεται, με τραγούδια της εποχής εκτελεσμένα ωραία, εξαιρετικά καλόγουστο και θαυμάσια διδαγμένο από τη Σεβαστοπούλου. Παιγμένο από την ίδια… ως άψογης «Μαντάμ Ανιές», με τον Κώστα Παίδαρο που έχει και την ευθύνη της μουσικής επιμέλειας, τον νεότατο, υποσχόμενο Βαγγέλη Δουκουτσέλη και τέσσερις προικισμένες νεαρές τυπίστες (Μαρία Δαβίλα, Χριστίνα Παπαβασιλείου, Ειρήνη Στρατηγοπούλου, Πελαγία Φυτοπούλου).

«Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ» στο «Νεοκλασικό του Κόμη»

Στο «Νεοκλασικό του Κόμη», στα Πατήσια, δίνεται από τη νεανική Θεατρική Ομάδα «Εφραίμ», μια άκρως ενδιαφέρουσα διασκευή της σαιξπηρικής κωμωδίας «Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ». Η σπουδαία διασκευή της Νίκης Τριανταφυλλίδη συμπυκνώνει καίρια το έργο στον πυρήνα του, που δεν είναι άλλος από μια τυπική μεσαιωνική φάρσα με ρίζες στο κουκλοθέατρο και στους ρωμαϊκούς μίμους. Κατορθώνει να αναδείξει ανάγλυφη την πρώτη μορφή του αντι-ήρωα, που η μεγαλοφυΐα του Σαίξπηρ έπλασε στον Φάλσταφ: ένα γέρος, πλούσιος, άσχημος, πελώριος, χονδροκομμένος, φιλοχρήματος, λάγνος, κατά φαντασίαν εραστής και μανιακός κυνηγός των νεαρών γυναικών, που στο τέλος τιμωρείται για τα καμώματά του, γελοιοποιούμενος.

Η Ζωή Μασούρα που έχει και την ευθύνη της μουσικής επιμέλειας σκηνοθετεί καίρια, κάθετα την παράσταση, δίνοντάς της το προφίλ μιας γνήσιας λαϊκής φάρσας, με την ίδια… στον ρόλο της «μεσίτρας» κυρά-Σβέλτης και με τους διασκεδαστικούς Στάθη Γεωργόπουλο (ένας πηγαίος, άμεσος Φάλσταφ»). Μαρίσια Λιάβα και Στέλλα Μουκαζή.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: