«ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ» ΚΑΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΔΗΠΕΘΕ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιστολή προς τους καλλιτεχνικούς διευθυντές και προέδρους των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, έστειλε το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.

Με την επιστολή της Διεύθυνσης Θεάτρου και Χορού ζητείται:

Υποβολή διοικητικού και οικονομικού απολογισμού

Αποτύπωση της σχέσης του θεάτρου με την πόλη

Προτάσεις για την εξέλιξη του θεσμού

Αναλυτικά:

Αθήνα, 3 Μαρτίου 2011

Τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα ιδρύθηκαν, στα μέσα της δεκαετίας του 1980, με σκοπό την ανάπτυξη και τη διάδοση του θεάτρου στην περιφέρεια, με τη συμμετοχή των δήμων και τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Είναι κοινή διαπίστωση ότι τα τελευταία χρόνια ο θεσμός των ΔΗΠΕΘΕ παρουσιάζει μια, από κάθε άποψη, πτωτική πορεία. Γεγονός που δημιουργεί σοβαρό προβληματισμό ως προς το κατά πόσον τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., υπό τη σημερινή τους μορφή, μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στην αποστολή τους.

Ενόψει αυτού, καθώς και της νέας διοικητικής δομής της χώρας που επέφερε ο «Καλλικράτης», το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού θεωρεί επιβεβλημένη την επανεξέταση του πλαισίου λειτουργίας των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

Αυτό προϋποθέτει ένα συνολικό απολογισμό του θεσμού.

Θα θέλαμε λοιπόν να μας αποστείλετε έως την 4η Μαρτίου τόσο έναν καλλιτεχνικό απολογισμό του θεάτρου σας κατά την τελευταία τριετία (αριθμός παραγωγών, μετακλήσεων, περιοδείες, καταγραφή ρεπερτορίου και εισιτήρια), αλλά και έναν οικονομικό απολογισμό με στοιχεία που αποτυπώνουν τη σημερινή κατάσταση του οικείου ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. (οφειλές, ανελαστικές δαπάνες, αριθμός εργαζομένων, έσοδα, έξοδα).

Επίσης, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι το ΥΠ.ΠΟ.Τ. θα οργανώσει το επόμενο διάστημα μία ημερίδα, στο πλαίσιο της οποίας θα έχετε την ευκαιρία να καταθέσετε τις σκέψεις σας και τις προτάσεις σας για την κατεύθυνση που θα πρέπει να πάρει ο θεσμός.

Πρόκειται να σας αποσταλεί σχετική πρόσκληση κατά το προσεχές διάστημα.

Λίστα για στοιχεία απολογισμού του θεσμού:

Α. Διοικητικός απολογισμός/ οικονομικά στοιχεία

-Έσοδα: εισιτήρια, επιχορηγήσεις δήμου, ΥΠΠΟΤ, χορηγίες, δωρεές, ευρωπαϊκά προγράμματα

-Έξοδα: αμοιβές εργαζομένων ανά ειδικότητα, καλλιτεχνικών διευθυντών, έξοδα παραγωγής, αμοιβές συντελεστών, λοιπά

-Σχέση ανελαστικών δαπανών και παραγωγής (σε αριθμητικά ποσά και ποσοστιαία αναφορά)

-Σχέση ιδίων εσόδων/ επιχορήγησης (σε αριθμητικά ποσά και ποσοστιαία αναφορά)

-Χρέη του θεάτρου

Β. Καλλιτεχνικός απολογισμός

-Καλλιτεχνική δραστηριότητα τα τελευταία 3 χρόνια (καταγραφή ρεπερτορίου)

-Αριθμός παραγωγών/ αριθμός μετακλήσεων/ συνεργασίες με φορείς εξωτερικού

-Λοιπές δραστηριότητες (θεατρικά εργαστήρια, επιμορφωτικές δραστηριότητες, λοιπές εκδηλώσεις)

Γ. Το θέατρο στην πόλη

-Τι υποδομές υπάρχουν;

-Ποια η σχέση του θεάτρου με την τοπική κοινωνία; Συνδέθηκαν με αυτήν; Στηρίχθηκαν από αυτήν;

Δ. Επισήμανση προβλημάτων και προτάσεις για την εξέλιξη του θεσμού

-Διοικητικά προβλήματα

-Καλλιτεχνικός προσανατολισμός θεάτρων.

Για τη συμπλήρωση των παραπάνω αναφερόμενων ζητούμενων στοιχείων απολογισμού του θεσμού επισυνάπτεται σχετικός πίνακας.

 

Comments
One Response to “«ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ» ΚΑΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΔΗΠΕΘΕ”
  1. Ο/Η Γιώργος Μαρκόπουλος λέει:

    Φαίνεται ότι κάτι εξυφαίνεται σχετικό με τα ΔΗΠΕΘΕ. Ελπίζουμε να είναι καλό. Γιατί εδώ που τα λέμε έχουν παρεκκλίνει του σκοπού τους και πολλάκις γίνονται οι κυματοθραύστες των θεατρικών βραχυκυκλωμάτων των εκάστοτε διευθυντών των η των σκηνοθετών που καλούνται να τα υπηρετήσουν. Αναδημοσιεύω εδώ ένα άρθρο μου στην εφημερίδα Ηρακλείου «Τόλμη» (2.3.2011) σχετικό:

    Το ρεπερτόριο του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης

    Αντιγράφω με κάποια αγανάκτηση, από την επίσημη ιστοσελίδα του ΔΗΠΕΘΕΚ, τις θεατρικές του παραγωγές τα τελευταία χρόνια: 2011, Αυγούστου Στρίντμπεργκ Δανειστές, 2010 Μολιέρου Ο Αρχοντοχωριάτης, 2009-2010 John B. Priestley Ο Επιθεωρητής έρχεται, 2009 Pierre Beaumarchais Ο κουρέας της Σεβίλλης, 2009 Γιώργου Βιζυηνού Το μοναδικό ταξίδι της ζωής του, 2008–2009 Αγκάθα Κρίστι Η ποντικοπαγίδα, 2008 Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Ματωμένος γάμος, 2008 Θανάση Παπαθανασίου-Μιχάλη Ρέππα Μπαμπάδες με ρούμι, 2007-2008 Egon Wolff, Χάρτινα λουλούδια, 2007 Νίκου Καζαντζάκη Καπετάν Μιχάλης, 2006-2007 Ντάριο Φο Δεν πληρώνω! Δεν πληρώνω
    Κάθε καλοπροαίρετος και ελάχιστα έστω ενημερωμένος θεατρόφιλος, αντιλαμβάνεται ότι με αυτόν το ρεπερτοριακό αχταρμά, δεν είναι δυνατό ν’ αποκτήσει ποτέ, κάποια θεατρική «ταυτότητα», κάποιο θεατρικό στίγμα, κάποια μοναδικότητα και αναγνωρισιμότητα -βρε αδελφέ- αυτό το Θέατρο. Η επιλογή των έργων που θ’ αποτελέσουν το παραστασιολογικό corpus ενός Θεάτρου, είναι δύσκολη υπόθεση και εξαρτάται από πολλούς εσωθεατρικούς και εξωθεατρικούς παράγοντες. Η δυσκολία όμως αυτή δεν δημιουργεί άλλοθι για το απαράδεκτο αυτό τσαλαβούτημα στο παγκόσμιο ρεπερτόριο. Όταν ο αείμνηστος Άγγελος Τερζάκης ήταν εισηγητής δραματολογίου του Εθνικού Θεάτρου, η μοναδική του έγνοια -όπως ο ίδιος έλεγε- ήταν πού θα βρει παραστάσιμα, ελληνικά κυρίως έργα, τα οποία θα έδιδαν ένα μοναδικό και εξειδικευμένο θεατρικό στίγμα στο Εθνικό μας Θέατρο. Η αποτυχία ωστόσο αυτού του εγχειρήματος δεν οφείλεται σ’ αυτόν γιατί ως γνωστόν το Εθνικό Θέατρο από πολλά χρόνια έχει παρεκκλίνει για λόγους άλλους (!) του σκοπού του.
    Εμείς εδώ έχουμε την ελευθερία να επιλέγουμε έργα Κρητών ή άλλων Ελλήνων συγγραφέων παλαιοτέρων και νεοτέρων, ώστε ν’ αναδείξουμε και να πλουτίσουμε τη γηγενή θεατρική μας ζωή. Εντάξει και ξένων, αλλά να παρακολουθούμε την παγκόσμια θεατρική κίνηση και να μην επιλέγουμε έργα χιλιοπαιγμένα και ξενέρωτα σαν τη «Ποντικοπαγίδα» της Άγκαθα Κρίστι ή τον «Επιθεωρητή» του Πρίσλεϋ, ας πούμε. Ακόμα και τον Καπετάν Μιχάλη του Καζαντζάκη τον έπαιξε το ΔΗΠΕΘΕΚ, με κείνη την κακή διασκευή του αείμνηστου Κύπριου φιλόλογου, Κωστή Κολώτα, αγνοώντας επιδεικτικά ντόπιες διασκευές και παραστάσεις του έργου που άφησαν εποχή.
    Δεν πρέπει να επιλέγεται ένα έργο γιατί απλώς αρέσει σε κάποιο καλλιτεχνικό διευθυντή ή σκηνοθέτη, αλλά γιατί έχει κάτι νέο να πει στον θεατρόφιλο κοινό. Τι να την κάνω εγώ, άλλη μια παράσταση του Βασιλιά Λήρ ή του Καπετάν Μιχάλη π.χ. από το ΔΗΠΕΘΕΚ, όταν έχω δει τον Ντέρεκ Τζακόμπι, που έχει «ξεράνει» το Λήρ ή το Μανώλη Τσικαλά που έκαμε το ίδιο για τον Καπετάν Μιχάλη. Πρέπει να ξεχαστούν αυτές οι ερμηνείες για να τολμήσει ύστερα κάποιος να καταθέσει μια νέα ενδεχομένως πρόταση. Αριστουργηματικά έργα υπάρχουν άπειρα, ωστόσο λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες του θεάτρου και τις συγκυρίες, εγώ θα προτιμούσα μια καλοπαιγμένη «βαρκαρόλα» παρά ένα κακοποιημένο Ρέκβιεμ. Η παράσταση απλώς για την παράσταση, δεν λέει τίποτα στον σημερινό θεατή. Το επιχείρημα ότι τα ονόματα φέρνουν και εισιτήρια επίσης δε λέει τίποτα. Δείτε την άνθιση του ΚΘΒΕ, με τι ονόματα πραγματοποιείται, δείτε «Το γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη ή τη «Λισαβόνα» του Αντώνη Νικολή, δείτε το θέατρο «Στοά» ή το «Αμφιθέατρο», με τι ονόματα φέρνουν τους θεατές στην πλατεία τους. Η αναγνωρισιμότητα του συγγραφέα ήταν κάποτε, ιδιαίτερα την περίοδο του Μεσοπολέμου και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια ένα αγκάθι για την Ελληνική δραματουργία. Τώρα πια ευτυχώς έχει ξεπεραστεί.
    Δεν είναι επομένως επιχείρημα η αναγνωρισιμότητα του συγγραφέα αλλά το καλό έργο, η αναγνωρισιμότητα και το θεατρικό στίγμα του φορέα. Τι θέλει να πει, τι θέλει να δώσει, που το πάει ως σπουδαίο παιδευτικό εργαλείο που είναι. Αν θέλει να μας διδάξει ας πούμε το Μολιέρο, θα μας φανεί πολύ κακός δάσκαλος. Υπάρχουν για το φιλόγελο αυτόν, καλλίτεροι δάσκαλοι εν τη ημεδαπή και αλλοδαπή. Αν θέλει όμως να μας διδάξει, π.χ. τον Αλεξίου, το Μουρέλλο, τον Αναστασίου ή τον συμπολίτη του, τον Σκουλούδη, μπορεί να είναι σπουδαίος και μοναδικός.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: