ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΙΝΗΣΗΣ ΜΑΒΙΛΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΥΠΠΟΤ

Η τριμελής ομάδα εργασίας για το θέατρο έχει ήδη καταθέσει πρόταση για το σύστημα επιχορηγήσεων, παρόλα αυτά έχουν ανακοινωθεί στο κοινό ελάχιστα στοιχεία από αυτήν την πρόταση. Αναρωτιόμαστε επομένως σε τι έγκειται αυτή η διαβούλευση όταν το αντικείμενο συζήτησης παραμένει αόριστο. Χρειάζεται να ξεκινήσει επιτέλους μια ουσιαστική προσπάθεια διαλόγου ανάμεσα σε δημιουργούς, παραγωγούς και φορείς της χώρας προκειμένου να καταλήξουμε σ΄ ένα σύστημα επιχορηγήσεων που να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της σύγχρονης ελληνικής παραγωγής.
Αφού η πολιτεία επιλέγει σαν το μόνο μέσο διαλόγου τη δημόσια αυτή διαβούλευση σε τόσο περιορισμένο χρόνο, συμμετέχουμε καταγράφοντας ενδεικτικά κάποιες προτάσεις σε σχέση με το σύστημα επιχορηγήσεων ελεύθερου θεάτρου και χορού:
Γενικό πλαίσιο
1. Σύσταση και ψήφιση νομοσχεδίου.
2. Σχεδίαση δεκαετούς πλάνου πολιτιστικής πολιτικής και ετήσια αναπροσαρμογή με βάση συγκεκριμένους στόχους και αποτελέσματα.
3. Δημιουργία ανεξάρτητης αρχής για το θέατρο και το χορό.
4. Ειδικός Λογαριασμός (ταμείο) για το θέατρο και το χορό.
5. Καταμερισμός του οικονομικού προϋπολογισμού ανά κατηγορίες (π.χ. χώροι, ομάδες, έρευνα – εκπαίδευση, περιοδείες, κ.ά.)
6. Δημιουργία εναλλακτικών δικτύων επιχορήγησης που να λειτουργούν σε συνεννόηση (δήμοι, νομαρχίες, ΟΠΑΠ, ιδιωτικοί φορείς) – κίνητρα σε ιδιωτικούς φορείς ώστε να διευρυνθεί η στήριξη από μη κρατικούς πόρους.
7. Μέριμνα για τη συνεχή παρουσία της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής παραγωγής σε διεθνή φεστιβάλ.
8. Ειδικό πλαίσιο για τη νομική και φοροτεχνική οργάνωση των καλλιτεχνικών σχημάτων και των υποχρεώσεών τους απέναντι στο κράτος με σκοπό την ενθάρρυνση της νέας παραγωγής (π.χ. μείωση της φορολογίας των ΑΜΚΕ από το 25 στο 20%).
Το πλαίσιο των επιχορηγήσεων
1. Διαχωρισμός επιχορηγήσεων σε α) χώρους/ θέατρα, β) ομάδες, γ) καλλιτέχνες ατομικά (φυσικά πρόσωπα).
2. Σύσταση ξεχωριστών κατηγοριών επιχορηγήσεων, όπως π.χ.: α) έξοδα λειτουργίας χώρου, β) καλλιτεχνική παραγωγή, γ) έρευνα-εκπαίδευση, δ) περιοδεία, ε) υλικοτεχνική υποδομή, κλπ.
3. Διαφορετικές επιτροπές ανά κατηγορία επιχορήγησης, οι οποίες να ανανεώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
4. Απόδοση χρημάτων πριν την παραγωγή και όχι μετά.
-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΧΩΡΩΝ
  • Ξεχωριστές αιτήσεις-επιχορηγήσεις για λειτουργικά έξοδα χώρου (να συμπεριλαμβάνεται και το μόνιμο προσωπικό του θεάτρου).
  • Σαφές καλλιτεχνικό στίγμα χώρου (με βάση το συνολικό του ρεπερτόριο και τις παραγωγές που φιλοξενεί),
  • «Άνοιγμα» του χώρου και των εγκαταστάσεών του σε θεατρικές ομάδες χωρίς ενοίκιο και οικονομικές απολαβές.
  • Μείωση εισιτηρίου (Οι επιχορηγούμενοι χώροι οφείλουν να προσφέρουν τη δυνατότητα φτηνού εισιτηρίου).
  • Δίκτυο επικοινωνίας με το εξωτερικό (δυνατότητα να προβάλει το έργο του καθώς και να έρθει σε επαφή με αντιστοίχου ύφους καλλιτεχνικούς οργανισμούς-θιάσους του εξωτερικού, π.χ. διοργάνωση φεστιβάλ).
  • Δυνατότητα μονοετούς, διετούς και τριετούς επιχορήγησης για το συνολικό καλλιτεχνικό προγραμματισμό του χώρου.
  • Σε ότι αφορά το θέμα της αποκέντρωσης εκτός από τη δυνατότητα επιχορήγησης περιοδείας προτείνουμε τη λειτουργία των ΔΗΠΕΘΕ με τη λογική ενός φεστιβάλ. Κάθε ΔΗΠΕΘΕ να δίνει περισσότερο βάρος στο να οργανώνει το ετήσιο ρεπερτόριό του με μετακλήσεις παραστάσεων από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΘΙΑΣΩΝ και ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
  • Δυνατότητα επιχορήγησης καλλιτεχνών – φυσικών προσώπων (ευελιξία,  μικρά σχήματα, συγκεκριμένα ποσά).
  • Επιχορήγηση ανά «παραγωγή» και όχι μόνο συνολικού ρεπερτορίου. Ο κάθε θίασος (ή φυσικό πρόσωπο) να μπορεί να καταθέσει παραπάνω από μία πρόταση χωρίς αυτό να εγγυάται την έγκριση όλων.
  • Δυνατότητα αίτησης και απόδοσης επιχορήγησης οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου.
  • Δυνατότητα επιχορήγησης για τη διεξαγωγή έρευνας και επιπλέον σπουδών  χωρίς υποχρέωση παρουσίασης ολοκληρωμένου αποτελέσματος.
  • Επιχορήγηση για τη διεξαγωγή εγχώριας περιοδείας.
  • Επιχορήγηση συμμετοχής σε ξένα φεστιβάλ και ξεχωριστή επιχορήγηση κινητικότητας καλλιτεχνών, για residencies και σεμινάρια.
  • Δημοσιοποίηση των διαθέσιμων ανενεργών κτηρίων του δημοσίου και δυνατότητα παροχής αυτών των χώρων σε ομάδες θεάτρου και χορού.
Οι σύγχρονες ελληνικές παραγωγές δημιουργούν το δικό τους πρωτότυπο έργο, την νέα ελληνική δραματουργία, στεγάζονται σε θεατρικούς και μη χώρους  και συνομιλούν με το σύγχρονο βίο των ανθρώπων της πόλης. Η ανάδειξη υβριδικών μορφών τέχνης και η  αναθεώρηση δεδομένων δομών της σκηνικής πρακτικής και γραφής είναι πλέον μια πραγματικότητα. Το παλαιό σύστημα επιχορήγησης έδειχνε να μη λαμβάνει υπόψη του τα νέα δεδομένα ξεχνώντας συχνά την πρωτοπορία, την έρευνα και την εξέλιξη. Ελπίζουμε να καταλήξουμε συλλογικά σε ένα καθολικά νέο και λειτουργικό σύστημα επιχορηγήσεων, που να υπηρετεί μια μακρόχρονη πολιτιστική πολιτική.
Κίνηση Μαβίλη
Περισσότερες πληροφορίες : http://kinisimavili.blogspot.com/
Κίνηση Μαβίλη
Ανέστης Αζάς (ομάδα projector), Γκίγκη Αργυροπούλου (ομάδα Mkultra), Κώστας Κουτσολέλος (ομάδα Mag), Γεωργία Μαυραγάνη (σκηνοθέτης), Βασίλης Νούλας & Μανώλης Τσίπος (ομάδα Nova Melancholia) Αργυρώ Χιώτη (ομάδα vasistas)
Το κείμενο προσυπογράφουν μέχρι στιγμής:
Τζένη Αργυρίου (χορογράφος/ομάδα Amorphy), Έλενα Βόγλη (ηθοποιός – σκηνοθέτις- θεατρολόγος), Χριστιάνα Γαλανοπούλου (MIЯfestival), Γιώργος Βαλαής, Χρήστος Πασσαλής, Αγγελική Παπούλια (ομάδα Blitz), Mαρία Βερίγου, Γιάννης Λεοντάρης (ομάδα Κανικούντα), Νατάσα Σιουζουλή (θεατρολόγος, μεταφράστρια), Μαιρη Λουση (ηθοποιός), Γιάννης Χαρ. Παπαϊωάννου (ηθοποιός), Σπύρος Ανδρεόπουλος, (ηθοποιός-σκηνοθέτης – Motus Terrae), Μαριέλα Νέστορα(Yelp danceco), Κέλλυ Διαπούλη, (θεατρολόγος, busart), Κώστας Μπάρας, Δημήτρης Τσατσούλης (Αν. Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Παν/μίου Πατρών, Κριτικός Θεάτρου), Γιολάντα Μαρκοπούλου (Συνεργείο), Αναστασία Μποζοπούλου, Άννα Ελεφάντη, Κίκα Γεωργίου, Χριστίνα Μαξούρη, Βασιλική Σαραντοπούλου, Γιάννης Καλαβριανός (Εταιρεία Θεάτρου Sforaris), Ariane Labed, Naima Carbajal (ομάδα vasistas), Ίρις Καραγιάν (χορογράφος / ομάδα ΖΗΤΑ), Χαρά Κουρταλή (αρχιτέκτονας-σκηνογράφος), Μαρία Σάββα(Εταιρεία Θεάτρου ΠΑΙΚΤΕΣ), Περικλής Μουστάκης (θέατρο Ασκηση), Ελίτα Κουνάδη (Ηθοποιός), Φρόσω Ζαγοραίου (ηθοποιός ), Σύρμω Κεκέ (ηθοποιός), Μανώλης Μαυροματάκης (ηθοποιός), Σοφία Καραγιάννη (ομάδα θεάτρου Gaff), Βίκυ Μαστρογιαννη (Ηθοποιος- Ομαδα 7), Γιάννης Σαρακατσάνης (θεατρική ομάδα Ab ovo), Βασιλική Δήμου (Ηθοποιός), Κώστας Γεραντώνης (ηθοποιός), Χρήστος Στρέπκος (σκηνοθέτης, θεατρική ομάδα «Μηχανή Τέχνης»), Σάββας Στρούμπος (ομάδα Σημείο μηδέν), Ολγα Ροντίδη (ηθοποιός).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: