«ΕΦΥΓΕ» Ο ΚΑΛΟΣ ΜΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ

Έφυγε σήμερα 3 Μαιου από τη ζωή ο καλός μας άνθρωπος, ο Θανάσης Βέγγος.

Απεβίωσε στις 7:10 το πρωί, ενώ νοσηλευόταν στο Νοσοκομείο Ερυθρός Σταυρός.

Είχε παίξει σε 126 ταινίες, σε 52 από τις οποίες ως πρωταγωνιστής και είχε σκηνοθετήσει (πρωταγωνιστώντας ταυτόχρονα) ακόμη επτά ταινίες.

Βιογραφία

Γεννήθηκε στον Πειραιά, στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μαΐου του 1927 από το Βασίλη και την Ευδοκία Βέγγου, των οποίων ήταν και το μοναδικό παιδί. Ο πατέρας του ήταν δημόσιος υπάλληλος, συγκεκριμένα εργαζόταν στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού, και ήρωας της αντίστασης. Μετά τον πόλεμο, εκδιώχθηκε από τη δουλειά του εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων. Η απόλυση του πατέρα του προκάλεσε, όπως ήταν αναμενόμενο, σοβαρό οικονομικό πρόβλημα στην οικογένεια του Θανάση, κάτι που τον αναγκάζει να ριχτεί στον αγώνα για το μεροκάματο. Κυριότερη μεταξύ των επαγγελμάτων με τα οποία ασχολήθηκε ήταν η απασχόληση σε επεξεργασίες δερμάτων. Παράλληλα έκανε διάφορα μικροθελήματα στη γειτονιά του.

Τα χρόνια 1948-1950 εξορίστηκε στη Μακρόνησο, όπου γνωρίστηκε με τον μετέπειτα γνωστό σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο. Αυτή η γνωριμία οδήγησε στην πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, το 1954 στην ταινία Μαγική Πόλις του Κούνδουρου. Για τα επόμενα πέντε χρόνια έπαιξε σε μικρούς ρόλους, εργαζόμενος παράλληλα και ως φροντιστής στα πλατό. Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε σε μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως Ο δράκος, Διακοπές στην Αίγινα, Μανταλένα, Συννεφιασμένη Κυριακή, Ο Ηλίας του 16ου, Ποτέ την Κυριακή. Ο πρώτος του μεγάλος ρόλος είναι μαζί με το Νίκο Σταυρίδη στην ταινία Οι δοσατζήδες του 1960. Τον ίδιο καιρό, το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηθοποιού όχι από Σχολή αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο με εξετάσεις σε ειδική επιτροπή.

Η πρώτη του θεατρική παράσταση ήταν στην επιθεώρηση «Ομόνοια πλατς πλουτς», δίπλα στους Νίκο Ρίζο και Γιάννη Γκιωνάκη, επίσης το 1959.

Τα επόμενα χρόνια, συνεργαζόμενος κυρίως με τον σκηνοθέτη Πάνο Γλυκοφρύδη, αναπτύσσει τον τύπο του νευρικού, αεικίνητου τύπου, που τον καθιέρωσε και αρχίζει να γίνεται δημοφιλής. Με ταινίες όπως Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ, Μην είδατε τον Παναή, Ζήτω η τρέλα, Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης καθιερώνεται στη συνείδηση του κοινού. Το 1964, σε αναζήτηση καλλιτεχνικής ελευθερίας, ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ – Ταινίες Γέλιου. Την περίοδο 1965-1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό, αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις Φανερός πράκτωρ 000, Τρελός, παλαβός και Βέγγος, Ποιος Θανάσης;, που τις χαρακτηρίζουν το σουρεαλιστικό χιούμορ, ο αυτοσχεδιασμός και η πηγαία ερμηνεία. Παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε οικονομική καταστροφή, από την οποία θα συνέλθει μόνο μετά από πολλά χρόνια.

Η καριέρα του συνεχίζεται με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη, ενώ η δημοτικότητά του παραμένει σταθερή κι οδηγεί στην αποθέωσή του από τον κόσμο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1971, όπου η ταινία Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση; αποσπά τα βραβεία κριτικών και κοινού. Άλλη σημαντική ταινία αυτής της περιόδου είναι Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας του 1976. Η θεματολογία των ταινιών του μετατοπίζεται προς την κοινωνική κριτική, ενώ το 1983 σταματά για λίγα χρόνια να κάνει κινηματογράφο. Τη δεκαετία του ’80 ασχολείται με το γύρισμα έξι βιντεοταινιών και της τηλεοπτικής σειράς Βεγγαλικά που, μετά από προσπάθειες πολλών ετών, προβλήθηκε τελικά στην τηλεόραση το 1988. Το 1990 εμφανίστηκε στη σειρά του ΑΝΤ1 Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης.

Η επιστροφή του στον κινηματογράφο γίνεται με την ταινία Ήσυχες μέρες του Αυγούστου του Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων αλλά μεγάλης εκφραστικότητας, με κορυφαία στιγμή το ρόλο του στην ταινία Όλα είναι δρόμος του 1998. Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο, το 1997 στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του Αριστοφάνη με μεγάλη επιτυχία. Το 2002, σχεδόν πενήντα χρόνια μετά την πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση, ο Θανάσης Βέγγος κράτησε έναν από τους βασικούς ρόλους στην τηλεοπτική σειρά Περί ανέμων και υδάτων.

Ο Θανάσης Βέγγος ήταν μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και του Σωματείου Παραγωγών. Ήταν μόνιμος κάτοικος της Αθήνας. Την εποχή που γυριζόταν Ο δράκος παντρεύτηκε την Ασημίνα Βέγγου, με την οποία ήταν μαζί μέχρι το τέλος της ζωής του, και είχαν δύο γιους.

Ο Θανάσης Βέγγος έχει τιμηθεί με τα παρακάτω βραβεία:

1962 Ένωση Ελλήνων κριτικών
1971 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Α’ Ανδρικού Ρόλου
Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;
1971 Ένωση Ελλήνων κριτικών
Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;
1972 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Ερμηνείας Α’ Ανδρικού Ρόλου
Θανάση, πάρε τ’ όπλο σου
1991 Κρατικό βραβείο
Ερμηνείας Β’ Ανδρικού Ρόλου
Ήσυχες μέρες του Αυγούστου
1993 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Ειδικό βραβείο για το σύνολο του έργου του
2008 Πρόσωπα 2008
Ειδικό βραβείο για το σύνολο του έργου του

 Το 2002 ο Δήμος Κορυδαλλού τίμησε τον ηθοποιό δίνοντας το όνομά του στο 1.900 θέσεων, δημοτικό αμφιθέατρο της περιοχής.

ΘΕΑΤΡΟ

Ο Θανάσης Βέγγος απέκτησε άδεια άσκησης επαγγέλματος ηθοποιού και έγινε μέλος του Σ.Ε.Η. στις 11 Απριλίου 1959.

Η πρώτη του θεατρική εμφάνιση έγινε την ίδια χρονιά, στο θέατρο Περοκέ, στην επιθεώρηση των Δημήτρη Βασιλειάδη και Ναπολέοντα Ελευθερίου «Ομόνοια πλατς-πλουτς».

Θίασοι:

Θίασος Γιάννη Γκιωνάκη – Νίκου Ρίζου – Τάκη Μηλιάδη (1959-60) : Δημήτρη Βασιλειάδη και Ναπολέοντα Ελευθερίου «Μαντουμπάλα και Καινούργια Αθήνα» , Χρήστου Γιαννακόπουλου και Αλέκου Σακελλάριου «Ανθρωποι του 60».

Θέατρο Ακροπολ (1963) : Γ. Ασημακόπουλου – Β. Σπυρόπουλου – Π.Παπαδούκα «Οκτώ άνδρες κατηγορούνται» Ασημ. Γιαλαμά – Κ. Πρετεντέρη – Ναπ. Ελευθερίου «Κόκκινα Τριαντάφυλλα»

Θέατρο Εθνικού Κήπου (1963) : Ασημ. Γιαλαμά – Κ. Πρετεντέρη «Οι φτωχοδιάβολοι» ρόλος Φρίξος

Θέατρο Ακροπόλ (1963-64) συνθιασάρχης με τους Ρένα Βλαχοπούλου , Γ. Δάνη : Γ. Γιαννακόπουλου – Κ. Νικολαίδη – Γ. Οικονομίδη «Αρχοντορεμπέτισσα» και «Κύπρος γιοκ»

Συνθιασάρχης με την Σμαρούλα Γιούλη (1969-1970) : Γ. Λαζαρίδη «Ο τρελλός του Λούνα Παρκ και η ατσίδα» (ρόλος Θανάσης)

Από το 1970 και επί σειρά ετών συγκρότησε δικούς του θιάσους σε διάφορες περιόδους.

Γ. Λαζαρίδη «Ο τρελλός του Λούνα Παρκ» στο θέατρο Παρκ (λεωφόρος Αλεξάνδρας) ως Θανάσης ο Απόλας. Επαιξε το ίδιο έργο σε πολλές παραστάσεις και το παρουσίασε επίσης μεταξύ άλλων σε περιοδεία του στις Η.Π.Α.

Αλ. Σακελλάριου «Τι έκανες στον Τρωικό πόλεμο , Θανάση» (Μενέλαος)

Γ. Λαζαρίδη » Το βλήμα» (Θανάσης Μουρλός)

Γ. Μιχαηλίδη – Γιαν. Ξανθούλη «Μαμ , κακά κοκό και νάνι» θέατρο Ριάλτο ( στην Κυψέλη)

Το 1976-77 συνεργάζεται με τον θεατρικό επιχειρηματία του θεάτρου Ακροπόλ Βασίλη Μπουρνέλλη και εμφανίζεται στο μονόπρακτο του Ηλία Λυμπερόπουλου «Τα μεταξωτά βρακιά…..» (δεύτερο μέρος της επιθεώρησης «Έξω απ’ τα δόντια») σε σκηνοθεσία Ντίνου Κατσουρίδη.

Ανοιχτό Θέατρο Γ. Μιχαηλίδη (1995 – Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου κλπ) Αριστοφάνη «Ειρήνη» (Τρυγαίος)

Θέατρο Δελφινάριο (1997): Λάκη Μιχαηλίδη – Γιώργου Σκούρτη – Μήτσου Ευθυμιάδη «Ελλην Εξασθενητής» Επιθεώρηση

Ανοιχτό Θέατρο (1998 – Φεστιβάλ Επιδαύρου κλπ) Αριστοφάνη «Αχαρνης» (Δικαιόπολις)

Θέατρο Ακροπολ (1998-99 έκτακτη συμμετοχή ) «Ελληνες είστε και φαίνεστε» Επιθεώρηση σε σκηνοθεσία Χάρρυ Κλύνν, χειμώνας 1998-99, με τους: Χάρρυ Κλυνν – Θανάση Βέγγο – Στάθη Ψάλτη – Παύλο Κοντογιαννίδη – Γιάννη Καπετάνιο…

Στην Επίδαυρο επανεμφανίζεται το 2001 με την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη και συνεχίζει σε περιοδεία με τεράστια επιτυχία.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

* Μαγική πόλις (1954)
* Καταδικασμένη κι απ’ το παιδί της (1955)
* Ο δράκος (1956)
* Κυριακάτικοι ήρωες (1956)
* Το κορίτσι με τα μαύρα …. αστυνομικός
* Έχει θείο το κορίτσι (1957) …. ταξιτζής
* Το κορίτσι με τα παραμύθια
* Μαρία Πενταγιώτισσα
* Τσαρούχι, πιστόλι, παπιγιόν
* Ο Μιμίκος και η Μαίρη (1958)
* Κάθε εμπόδιο για καλό
* Χαρούμενοι αλήτες
* Η φτώχεια θέλει καλοπέραση
* Διακοπές στην Αίγινα
* Το εισπρακτοράκι
* Ο θείος από τον Καναδά (1959) …. Πάνος
* Η μουσίτσα
* Καραγκιόζης, ο αδικημένος της ζωής …. Μελέτης Μελετόπουλος
* Για το ψωμί και τον έρωτα …. Θανάσης
* Ανθισμένη αμυγδαλιά
* Το αγοροκόριτσο …. σερβιτόρος
* Ο Ηλίας του 16ου …. Θωμάς
* Περιπλανώμενοι Ιουδαίοι
* Τα ντερβισόπαιδα (1960) …. Πολύδωρος
* Οικογένεια Παπαδοπούλου
* Μήτρος και Μητρούσης στην Αθήνα …. Μήτρος
* Το κλοτσοσκούφι
* Ποτέ την Κυριακή
* Μια του κλέφτη
* Μανταλένα …. χωροφύλακας
* Ζητείται ψεύτης (1961) …. Βρασίδας
* Ποια είναι η Μαργαρίτα …. Γρηγόρης
* Η Λίζα και η άλλη …. Πέτρος Βαλδής
* Η κατάρα της μάνας
* Ευτυχώς τρελάθηκα …. Μανώλης
* Το πιθάρι (1962)
* Ψηλά τα χέρια Χίτλερ …. Παναγής
* Ζήτω η τρέλα …. Ρωμαίος
* Ο βασιλιάς της γκάφας …. Φρίξος
* Αστροναύτες για δέσιμο
* Μην είδατε τον Παναή …. Παναής
* Γαμπρός για κλάματα
* Η νύφη το ‘σκασε
* Δουλειές του ποδαριού …. Μήτρος
* Ο ατσίδας …. Θρασύβουλας
* Ο Ιππόλυτος και το βιολί του (1963) …. Ιππόλυτος
* Τύφλα να ‘χει ο Μάρλον Μπράντο …. Στέφανος Αυγερινός
* Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης …. Θανάσης
* Ο τρελάρας (1963) …. Ερρίκος Δελαπόρτας
* Το τυχερό πανταλόνι
* Σχολή για σωφερίνες (1964)
* Οι φτωχοδιάβολοι
* Ο πολύτεκνος
* Θα σε κάνω βασίλισσα …. Αντώνης Τσιλιβίκης
* Έξω φτώχεια και καλή καρδιά …. Θανάσης Κούτρας
* Τα δίδυμα …. Σταμάτης / Μπούλης
* Ο καταφερτζής …. Κανέλλος
* Είναι ένας τρελός, τρελός, τρελός Βέγγος (1965) …. Θανάσης Θανασάκης
* Ο παπατρέχας (1966) …. Πολύδωρος Λαγός
* Φανερός πράκτωρ 000 (1967) …. Αθανάσιος Βόμπας (Θου Βου)
* Πάρε κόσμε …. Αγαθοκλής
* Τρελός, παλαβός και Βέγγος …. Θανάσης
* Δόκτωρ Ζι-Βέγγος (1968) …. Θανάσης
* Ποιός Θανάσης (1969) …. Θανάσης
* Ένα ασύλληπτο κορόιδο …. Θανάσης
* Θου-Βου: φαλακρός πράκτωρ, επιχείρησις Γης Μαδιάμ …. Αθανάσιος Βόμπας (Θου Βου)
* Ένας Βέγγος για όλες τις δουλειές (1970) …. Θανάσης Χατζηκαραθανάσης
* Ο Θανάσης, η Ιουλιέτα και τα λουκάνικα …. Θανάσης
* Διακοπές στο Βιετνάμ (1971) …. Θανάσης
* Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση; (1971) …. Θανάσης
* Ξένοιαστος παλαβιάρης …. Θανάσης
* Θανάση, πάρε τ’ όπλο σου (1972) …. Θανάσης
* Ο άνθρωπος που έτρεχε πολύ (1973) …. Θανάσης Ζεβεδαίος
* Δικτάτωρ καλεί Θανάση …. Θανάσης
* Ο τσαρλατάνος
* Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας (1976) …. Θανάσης
* Από πού πάνε για τη χαβούζα; (1978) …. Θανάσης Παπαθανάσης
* Βέγγος ο υπέροχος
* Ο παλαβός κόσμος του Θανάση (1979) …. Θανάσης
* Ο φαλακρός μαθητής …. Θανάσης
* Θανάση, σφίξε κι άλλο το ζωνάρι (1980) …. Θανάσης
* Ο τρελλός καμικάζι
* Το μεγάλο κανόνι (1981) …. Θανάσης Απαλοχέρης
* Ο Θανάσης και το καταραμένο φίδι (1982) …. Θανάσης
* Τρελός και πάσης Ελλάδος (1983) …. Θανάσης
* Ο Θανάσης στη χώρα του «Θα» (1988, βίντεο) …. Θανάσης
* Τρελοκομείον η Ελλάς (βίντεο)
* Θανάσης ο αισιόδοξος (1989, βίντεο) …. Θανάσης
* Το δίδυμο της συμφοράς (βίντεο)
* Κρεβάτι για πέντε (βίντεο)
* Ο πρωταθλητής (βίντεο)
* Θανάσης ο βομβιστής (1990, βίντεο)
* Ήσυχες μέρες του Αυγούστου (1991) …. Νικόλας
* Ζωή χαρισάμενη (1993) …. Μάρκος
* Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995) …. ταξιτζής
* Βήματα (1996, τηλεταινία)
* Όλα είναι δρόμος (1998) …. θηροφύλακας
* Το αίνιγμα …. Λίνος
* Η ιστορία της Λίλυ (2002)

ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

* Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης (ΑΝΤ1, 1990) …. Θανάσης Παπαθανάσης
* Έρωτας, όπως έρημος (ΝΕΤ, 2003) …. Αναστάσης
* Περί ανέμων και υδάτων (Mega, 2002) …. Λύσανδρος
* Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου (ΑΝΤ1, 2006) 

«ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ»

Το 2000 ο Γιάννης Σολδάτος έγραψε ένα βιβλίο για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Έλληνα ηθοποιού.

«Ο αρχαίος Έλλην ήταν ωραίος, αθλητικός, με νουν και σώμα υγιές· ο διαχρονικός Έλληνας είναι ωραίος σαν Έλληνας, σαν τον Οδυσσέα Ανδρούτσο, τον Αθανάσιο Διάκο, σαν τον Σίμωνα Μπολιβάρ· ο Νεοέλληνας πώς είναι; Σαν τον Θανάση Βέγγο: σκονισμένος.
Ο ρόλος του Βέγγου ερμηνεύεται σε σχέση με την ανάγκη που πέρασε τον Θανάση από τη γή στην οθόνη κι εκεί τον καθιέρωσε: την ανάγκη του κόσμου να έχει απέναντί του έναν δίμορφο Θανάση. Το ρεαλιστικό φουκαρά, μια και τον άλλον τον υπερρεαλιστή, τον εκδικητή της πολύπαθης περιπλάνησής του. Ανάγκη τυφλή όπως αυτή που γέννησε, μετά από αιώνες, τον Θανάση τον Νεοέλληνα. Πάντως, ο Βέγγος είναι δημιούργημα μιας τέτοιας ανάγκης και, κατά συνέπεια, επαναφέρει και διακωμωδεί τα τραγικά συμβάντα της φυλής. Εύκολα μπορεί στη μυθοπλασία των ταινιών του, να ξεχωρίσει το Καλό από το Κακό (κύριο χαρακτηριστικό στο χαρακτήρα του Θανάση) σύμφωνα με την παραδοσιακή ηθική, μα η παραπέρα εξέλιξη του μύθου δεν αφήνει περιθώρια συνθέσεων, παράθυρα λύσεων. Βαδίζει μέσα από συνεχείς συγκρούσεις σ ένα κοινωνικά στάσιμο πεδίο. Μόνη λύση η υπέρβαση, με το σύστημα των δικών του αυτοματικών λειτουργιών ή ακολουθώντας ενστικτώδικα τα τυχαία συμβάντα που διέπονται από βουλές αγνώστων θεών».

Comments
One Response to “«ΕΦΥΓΕ» Ο ΚΑΛΟΣ ΜΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] θάνατός του ήταν μια τυπική ληξιαρχική πράξη γραφειοκρατίας. Δεν πιστεύω να τον πάρει κανείς στα σοβαρά, τι μας […]



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: