«ΜΗΔΕΙΑ» : ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ)

 

 

 

 

 

 

ΤΑ ΝΕΑ

Αποστολή: Δημήτρης Ν. Μανιάτης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Monday 25 July 2011

Το ευρύ κοινό χειροκρότησε τη «Μήδεια» σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα. Το πιο ψαγμένο διατύπωσε αντιρρήσεις. Εμεινε η επιβράβευση της Αμαλίας Μουτούση. Και η δίψα του κόσμου για έργα με brand name, όπως η ευριπίδεια «Μήδεια»

«Τι μέλλον θα έχουν τα παιδιά μου;»… Με ρώτησε ολίγον ρητορικά η πενηντάρα μάνα, κάτοικος Παλαιάς Επιδαύρου, απ’ το μπαλκόνι με τα απλωμένα ρούχα. Το ερώτημά της αφορούσε το μείζον κοινωνικό και περιβαλλοντικό θέμα της περιοχής. Δηλαδή την απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος να εντάξει την Επίδαυρο στο Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών.

Πιο λιανά: Να δημιουργηθούν μερικές ακόμη ιχθυοκαλλιέργειες στον ιερό Κόλπο της Επιδαύρου. Τα πανό στην Παλαιά Επίδαυρο με το σύνθημα «Αυτή η τραγωδία δεν θα περάσει» αποτύπωναν τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας.

«Θα επιβαρυνθεί η περιοχή. Τι θα γίνουν τα παιδιά μου;» με ξαναρώτησε η μάνα απ’ το μπαλκόνι, αβέβαιη για το μέλλον των παιδιών της σε μια περιοχή που δονείται από κόσμο τις μέρες που διαρκεί το Φεστιβάλ Επιδαύρου. Ακόμη και φέτος, στο καλοκαίρι της κρίσης.

Λίγες ώρες μετά τον διάλογο με την ανήσυχη μάνα, μια άλλη, παρά τις ταλαντεύσεις των συναισθημάτων της, ήταν πιο βέβαιη για το μέλλον των δικών της παιδιών, ένα μέλλον σκοτεινό.

Και αυτό μπροστά σε 6.500 θεατές στην πρεμιέρα της Παρασκευής, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Τα φώτα έσβησαν και μπροστά σε ένα λιτό σκηνικό με το απομεινάρι της «Αργώς» άρχισε να ξετυλίγεται η πιο σκοτεινή των τραγωδιών: η «Μήδεια» του Ευριπίδη από το «Απλό Θέατρο». Με την Αμαλία Μουτούση στον ομώνυμο τραγικό ρόλο – η οποία χειροκροτήθηκε για την ερμηνεία και την άρθρωση του λόγου και στις δύο παραστάσεις – σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα. Μια παράσταση που πήγε λίγο καλύτερα σε εισιτήρια από τις προηγούμενες της Επιδαύρου – και από την «Ειρήνη» του Πέτρου Φιλιππίδη και από τους «Σκηνοβάτες» του Σταμάτη Φασουλή -, μια παράσταση που άφησε πέρα από την ερμηνεία της Μουτούση τον Χρήστο Λούλη στον ρόλο του Ιάσονα και τον ποιητικό λόγο της μετάφρασης του Γιώργου Χειμωνά.

Περισσότερο όμως έδωσε μια (μικρή) ένεση ελπίδας στο μακρύ καλοκαίρι της κρίσης και της περισυλλογής, ιδιαίτερα σε μια περιοχή που συνδυάζει τον τουρισμό και την προσέλευση στο – ας μην ξεχνάμε – ιαματικό και θρησκευτικό αρχαίο θέατρο του Πολυκλείτου.

Ισως ο ίδιος ο τίτλος της τραγωδίας να ήταν αρκετός. Το brand name «Μήδεια» περνάει διαχρονικά. Οι δύο μέρες στην Επίδαυρο – στο Μικρό Θέατρο παιζόταν το αφιέρωμα στον Νίκο Γκάτσο από την Αγαθή Δημητρούκα και τη Μάνια Παπαδημητρίου και το Σάββατο κόπηκαν 700 εισιτήρια – έφεραν κόσμο: το Σάββατο η «Μήδεια» έκοψε 8.800 εισιτήρια και προϊδεάζουν για τον πανζουρλισμό που προμηνύεται το επόμενο Παρασκευο-σαββατοκύριακο με την έλευση του Κέβιν Σπέισι για τον «Ριχάρδο Γ’» του Σαίξπηρ. Ηδη τα κότερα διαγκωνίζονται για μια θέση στον Κόλπο της Επιδαύρου.

Στην παράσταση τώρα. Με ένα ανυψωτικό μηχάνημα η Μήδεια αναλήφθηκε στον ουρανό. Στα πόδια της τα σφαγμένα παιδιά της. Εχει μόλις διαπράξει το κακό. Εχει μόλις συντελεστεί η αυτοΐαση. Φορά λευκά σαν σάβανο. Και ανοίγει διάλογο με τον Ιάσονα. Μια δυνατή στιγμή, από την οποία τα φλας δεκάδων φωτογραφικών μηχανών αφαίρεσαν κάτι από την ιερότητά της.

Ο Ερωτας δεν συγχωρεί. Και η καταγωγή του είναι βάρβαρη, όπως συμπέραινε ιδιοφυώς ο Γιώργος Χειμωνάς στη μετάφραση του 1989 (εκδ. Καστανιώτη). «Γιατί ο σκοπός του έρωτα είναι οπωσδήποτε η ένωση και η βαρβαρότητά του η οποιαδήποτε πράξη για να την κατορθώσει. Δύο φορές βάρβαρη η Μήδεια – από καταγωγή κι από έρωτα. Δεν είναι τυχαίο», έγραφε.

Τη στιγμή που το δράμα κορυφώνεται αφήνεται αναπάντητο το ερώτημα αν ο Ευριπίδης δικαιώνει τη Μήδεια για την επιλογή της να σκοτώσει τα παιδιά τα δικά της και του Ιάσονα, όταν νιώθει προδομένη που ο αργοναύτης την εγκαταλείπει για να παντρευτεί τη Γλαύκη – Κρέουσα, κόρη του βασιλιά της Κορίνθου Κρέοντα (Αρης Λεμπεσόπουλος). Πριν από τη σκοτεινή και τραγική επιλογή της βάρβαρης μάγισσας απ’ την Κολχίδα, εγγονής του Ηλιου, η ίδια είχε πληρώσει όλο το κόστος για να ακολουθήσει στη ζωή τον Ιάσονα. Φωνάζοντάς του στο φινάλε από το άρμα του Ηλιου: «Θέλω να με μισείς. Να με μισείς».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • Παραστάσεις, συνεντεύξεις, κριτική, αφιερώματα και ό,τι συμβαίνει πάνω και κάτω από τις αθηναϊκες θεατρικές σκηνές. Τι παίζεται τώρα στο Λονδίνο και στο Broadway.

  • Αρχείο

  • Εγγραφείτε για να λαμβάνετε στο email σας όλα τα νέα άρθρα.

    Μαζί με 12 ακόμα followers

  • ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

  • wordpress hit counter
Αρέσει σε %d bloggers: